Välkommen till mig!

söndag 21 november 2010

Vänskap



Vänskap är en typ av social relation, i vilken de båda parterna hyser ömsesidig tillit till varandra. 

Definition
Värden som finns i vänskap är ofta resultatet av en vän som visar följande på ett enhetligt sätt:
  • Tendensen att önska det som är bäst för andra.
  • Sympati och empati.
  • Ärlighet, kanske i situationer där det kan vara svårt för andra att säga sanningen, särskilt när det gäller att peka ut de upplevda fel av en motsvarighet.
  • Ömsesidig förståelse och medkänsla.
  • Förtroende för varandra (kunna uttrycka känslor - inklusive den andras handlingar - utan rädsla för att bli dömd), kunna gå till varandra för känslomässigt stöd.
  • Positiv ömsesidighet - en relation bygger på lika givande och tagande mellan de två parterna.
Hur många vänner har du som stämmer in på ovanstående?  
Att vänner är viktigt håller nog alla med om. Utan dem, vad gjorde vi då? Jag har några vänner som stämmer in på ovanstående. Inte många, men några. En del är sådana som funnits med länge. Kanske träffas vi inte så ofta längre men känslan och vänskapen finns kvar när vi ses. Trots att saker hänt efter vägen eller kanske på grund av att saker hänt under vägen. År och händelser kan inte sudda ut vänskap. En del vänner träffar man ofta och de finns nära. Man kan vara en del i smått och stort, i  varandras alldeles vanliga vardagsdagar, dagar då det känns motigt, tråkigt, jobbigt, härligt, roligt, fantastiskt.... Viss vänskap föds genom ett ögonkast, det säger bara klick! Viss vänskap gror långsammare. Båda kan bli lika starka.

Ibland har jag dåligt samvete för att tiden inte räcker till för att ta hand om mina vänner på det sättet som jag skulle önska. Men jag hoppas att ni vet vilka ni är och vet att ni är de jag räknar som MINA VÄNNER! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar