Välkommen till mig!

söndag 21 november 2010

Jag är inte så smart....

Alltså ibland överträffar man sig i dumhet! Det har jag gjort alldeles nyss. Jag skulle baka en kaka för att ta med till jobbet i morgon. Den måste vara mjölk/laktosfri, så jag kollar passande recept och bestämmer mig för att göra en kardemummakaka. Jag smälter det mjölkfria margarinet. Jag vispar, häller, donar och vispar lite till. Sen häller jag i margarinet i smeten och därefter häller jag, glatt visslande, i 1,5 dl mjölk. MJÖLK! I en kaka som ska passa en mjölk-allergiker! Hur tänkte jag!? Inte alls, gissar jag! Jag hade dessutom läst receptet flera gånger och ändå inte reagerat över ordet "mjölk". Har jag blivit ordblind, bara blind, mindre läskunnig eller rent av bara korkad. Tyvärr tror jag att det är det sista alternativet. Jag skrattade i alla fall högt flera gånger åt min tabbe.

Min barn blev glada för nu blir det mer fika här hemma. Nu har jag dessutom rättat till mitt misstag och bakat en ny kaka att ta med till jobbet. Denna gång är kakan inte kryddad med vare sig mjölk eller dumhet :)

Kramar från Toker!

2 kommentarer:

  1. Allvarlig Åsa! Säg ordet kaka och mina tankar går osökt till den gången då du trampade ner din vinterkänga med truckersula i långpannan med Hjördiskaka som jag satt ut på bron för att svalna. Jag vill minnas att du hade ett litet helvete med att få bort den knäckliknande kokossmeten från mönstret på sulan....

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, ha! Jag brukar tänka på den händelsen då och då och jag fnissar lika mycket varje gång! Jag kommer fortfarande ihåg känslan när skon kladdades ner. Ännu mer kommer jag ihåg känslan när jag skulle dra upp skon ur kakan och smeten - det gick segt och långsamt... Skon blev sig aldrig mer lik;) Jag kommer även ihåg hur mycket du garvade!! :)

    SvaraRadera