Välkommen till mig!

måndag 8 november 2010

Dyngkåt och hur helig som helst





Har egentligen inte tid att skriva idag (annat än skriftliga omdömen då förstås;) Men jag bara känner att jag måste berätta lite om Mia Skäringer och hennes föreställning "Dyngkåt och hur helig som helst". Jag vet att jag inte är ensam om att tycka att den var helt fantastisk! Det var en nästan 3-timmars lång berg- och dalbana av känslor. Hon ställde sig nästan naken inför oss, både kroppsligt och själsligt. Modig kvinna! Fast en modig och vacker kvinna som inte ser sig som vare sig modig eller vacker. Känner vi igen det, kvinnor! Jag kände igen mig massor i det hon berättade, spelade och sjöng (vilken fantastisk sångröst hon har. Det var helt otippat i varje fall för mig). Tänk vad vi kvinnor/tjejer gjort/gör för att få en kille/man att gilla oss. Åtminstone låtsas gilla oss. Ni som är tonårstjejer nu, sträck på er, var stolta, snygga och modiga att vara er själva för er egen skull. Vet att jag inte var vare sig stark eller stolt. Förändrar man sig? Jag vet inte. Kanske lite. Hoppas jag. Vill jag tro.


Mia pratade om hur vi hela tiden tänker att om jag bara hade mer pengar, var snyggare, smalare, hade finare hem, längre hår, mindre mage, snyggare kläder - då skulle vi minsann vara lyckligare! Hur är vi funtade egentligen som går och tänker så. Jag tänker så. Gör du? Visst vet jag, precis som du, att lyckan inte finns i något av detta ytliga, men inte är det så lätt alla gånger att komma ihåg det! Jag tyckte även att det var så träffande när Mia berättade om hur vi kvinnor går och tänker och tycker att alla andra kvinnor är så bra, kloka, snygga och fantastiska och att vi vill vara precis som dem. Tänk om det finns någon som tänker att de vill vara precis som du! Det är jag säker på att det gör! Jag ska försöka tänka så. Jag behöver träna på det. Jag tror att jag ska skriva in det i mitt alldeles egna skriftliga omdöme om mig själv: "Träna på att tycka att du är bra" "Träna på tycka att du duger för den du är" "Träna på att tycka att du är vacker" "Träna på att tycka att du är klok" "Träna på att tycka att du är bra precis så som du är". Tänk vad lätt det är att säga så till andra, men inte alltid lika lätt att säga till sig själv.

Börja du med, precis NU att tycka att DU ÄR BRA, VACKER och KLOK! <3 <3 <3

Att man sedan gick från "Dyngkåt och hur helig som helst" med kramp i magen av allt skratt det var alldeles underbart och härligt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar