Välkommen till mig!

söndag 30 januari 2011

Min helg

Hej alla!
Så var min sköna, sköna helg snart slut. Det återstår bara lite soffläge till. Boysen kollar Allstar-hockey medan jag bloggar. De tre senaste helgerna har varit så bra. De har innehållit både sällskap, middagar, vila, lugn, ro och mys, matcher osv.. Allt i lagom dos.

Kort om min helg:
Fick ett sånt fin brev från en förälder till en elev. Glad i hjärtat blev jag! 
Skönt när ens barn handlar kläder själv och det enda jag behöver göra är att betala. Och bra blev det!
Tack för att jag får ha så fina vänner som grannar! Spontan-mys är bäst!
Lördagens middag "Heta räkor" är  så gott (Tack Ronny för tipset) Recept kommer här nedanför.
Det gör grymt ont hjärtat när kattungar man älskat och vant sig vid flyttar. Tårar trillar.
Det känns bra när kattmamman Allis börjar bli sig själv efter att vad det innebär med att vara trebarnsmor. Jag har inte hämtat mig lika bra :)
Det är väl för härligt när solen har börjat lysa på oss då och då!
Promenader är en lisa för själen.
Jag har två duktiga sport-killar!
Min dotter är bäst på att göra det mysigt!
Bugg är inte alltid lätt. Speciellt när de som förklarar inte har koll på höger och vänster.
Mitt självförtroende svajar ibland lika lätt som ett asplöv.
Ibland är jag envis, men ibland har jag lätt för att ge upp.
LCHF är fortfarande en hit!
Jag har mycket mer energi. Har faktiskt prioriterat roliga saker dessutom.
Jag hoppas vårt hem ska bli trygghet för någon annan.
Jag och Maja har längtat till vår mor- och dotterhelg i Stockholm. Vi har shoppingförbud fram till dess! Kom ihåg det Maja! ;)
Inte har jag städat min garderob. Åh herrejisses, vad det är behövligt! Hjälp! Någon?
Jag har så väldans roliga barn att vara med!

Sådärjanuvardetnogingetmerjagskulleskriva.Hoppasnihaftenlikabrahelg!Kram/Åsa

Heta Räkor
1 kg räkor med skal. (Skalas medan man sitter till bords och äter)
1 liten gul lök
6 st vitlöksklyftor (minst!)
3 msk sambal oelek (Börja med 2 och smaka av så att det inte blir för starkt)
1/2 dl smakfri olja.
1 dl vitt vin eller 1 dl crème fraiche (eller både och)
Så här gör du:
1. Skala och hacka löken och stek den tillsammans med den pressade vitlöken och sambal oelek i oljan. Låt det inte ta färg.
2. Tillsätt räkorna och vänd dem i pannan så att såsen fördelas. Låt fräsa någon minut.
3. Häll i vin eller crème fraiche och vänd runt allt. Lägg upp räkorna i skålar och slå över skyn.
Servera med ett gott bröd eller ris!

Vi serverade med god sallad, bröd till barnen, brieost och vitt vin. 
Vi använde 2 kg räkor till oss fem familjen. Så vi dubblade receptet.
Min söndagsefterrätt. Grädde, keso och hallon. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar