Välkommen till mig!

söndag 23 januari 2011

Min bästa tid är nu

En vecka sen jag bloggade sist. Det har varit lite för mycket jobb, både på jobbet och sen när jag kommit hem, därav bloggtorkan. Men nu är det en lugn söndag och jag har tid att knappra lite på tangenterna.

Inlägget kommer att bli "blandat" av saker jag gjort, tänkt och kommit underfund med under veckan.

Min bästa tid är nu! Detta är "The year" för mig! Igår på TV hörde jag skådespelerskan Marie Göransson säga att hon och många av hennes väninnor tyckt att åldern 43 är den perfekta för en kvinna. Hur gammal är jag nu? Just det, 43 år! Jag är alltså i den perfekta åldern! Ni som är 17, 19, 21, 27 tycker säkert att tant Åsa är ute och cyklar och att hon är smått patetisk eftersom 43 år är en hög ålder och att det mesta väl går utför.... Men ni har fel! I alla fall enligt Marie Göransson. Hon sa att vid åldern 43 år är en kvinna fortfarande inte gammal, men samtidigt är man mogen nog att inse att livet inte går ut på att behaga andra. Kvinnorna vågar tänka, tycka och säga även om man vet att man kanske inte blir älskad för allt man säger. Man vågar sticka ut och ta plats. Jag tror att Marie har rätt. Eller rättare sagt, så vet jag att Marie har rätt. Jag känner att TRYGGHETEN har infunnit sig. Tryggheten att förlåta sig själv, stå för den man är och våga vara jag. Visst har jag fortfarande svackor då jag tvivlar på mig själv och tycker att jag både är fel, ful, tokig och ytterst ointressant och inte speciellt bra. Men överlag så känner jag att det är okej att vara jag! Min bästa tid är nu!

Veckan har bestått av mycket jobb. Vissa veckor blir det så. Hoppas nästa inte blir så. I veckan har jag och 2 kollegor hållit i den pedagogiska konferensen. Vi pratade om saker vi tog med oss från Skolforum i höstas. Konferensen handlade om Skriftliga omdömen. Skriftliga omdömen - ett älskat och hatat dokument. Vi kunde i alla fall konstatera att vi har kommit väääääldigt långt på vår skola redan. Många skolor är 2 år bort i utvecklingen av omdömen.

Grädde, smör och ägg och enorma mängder ovanjords-grönsaker är en del av min vardag numera. Jag och maken har kört LCHF i två veckor nu. LCHF -LowCarbHighFat - Lite Kolhydrater Mycket Fett. Vi äter ett minimum av kolhydrater dvs vi äter inte pasta, ris, potatis, mjöl, socker....  Efter två veckor av denna kost kan jag konstatera att jag och maken: har gått ner drygt 2 kg var, att vi båda är så mycket piggare, att sockersuget i stort sett är helt borta (lördagkvällar är lite tunga), att vi äter mindre och inte behöver äta så ofta, att det finns många goda och enkla LCHF-recept, att det är enkelt att laga till hela familjen - det är bara att komplettera med pasta eller annat barnen vill ha.
Det som varit jobbigt med LCHF är: yrsel första dagarna, dålig andedräkt första dagarna, lite jobbigt att hitta något man är sugen på vid frukost, att det är svårt att hitta något att äta de dagar jag äter skollunch med eleverna, höra makens "gnäll" när han inte får sockra sitt te och sitt fil ;)
Men vi kör vidare utan att för den skull på något sätt bli maniska. Lite har vi fuskat och det känns helt okej. Det som gör att det känns så bra med LCHF är att jag mår så mycket bättre! Piggare, alertare, gladare, mindre fokuserade vid mat, min armvärk som jag haft i 1,5 år är nästan helt borta....

Mina fina kollegor var här på After Work i fredags och det var så trevligt! I vårt jobb finns sällan tid att prata med varandra (förutom om elever, skola och pedagogik). Ibland behöver vi kollegor träffas för att bara vara människor och vänner i stället för lärare. Vi behöver prata, skratta, fnissa och mysa med varandra då och då. Att skratta, mysa, fnissa är inte svårt alls med mina kollegor!!

I kväll börjar bugg-kursen! Det ska bli kul! Har skrattat åt vänners och kollegors beskrivningar av deras bugg-kurser. De har beskrivit nervositet över att behöva byta partner, handsvett, felsteg och karlar utan taktsinne. Detta kommer att bli intressant :)

Nu avslutar jag detta inlägg. (Ett alldeles, alldeles föööör långt inlägg, enligt sonen. "Ingen orkar läsa så där långt, det är en hel jävla uppsats"). Ja, ja läser ni detta nu så har ni bevisligen orkat det och det var bra gjort! :)

Ha en skön söndag!

/ Å

Härliga tulpan-tider!

Siri som ska flytta till Skurholmen och Sally som flyttar till Piteå. 

Sigge har hittat en egen sovplats i vår "videobänk" :) Sigge flyttar också till Piteå. 

Nu hänger vårt fina Marimekko-tyg "Moments" på vår vägg. 

3 kommentarer:

  1. Jo, men jag orkar läsa!! Det vet du... Alltid!! Imponerad över LCHF-köret! Duktigt värre!! <3

    SvaraRadera
  2. Alldeles lagomt långt inlägg tycker jag, så vi vet vad ni gör behövs några rader!
    Vilken tur att ni verkar ha hittat vettiga hem till kattungarna. Jag var hängig hela dagen igår och gick på panodil men idag är energin nästan helt tillbaka.
    Har dragit igång städning som slutat med att jag sitter med min iPad och läser bloggar och Gunnar städar och lagar lunch....man orkar inte så mycket när man är gravid är mitt försvar!
    LCHF- duktigt av er, jag längtar efter att kunna åka längdskidor och måsta tänka på vad jag äter..
    Buggkurs-det var det värsta! Jag har gått på några såna och tyvärr kan aldrig karlarna som är med dansa. Börja gå på torsdagsträning sen, öppet för alla i alla kurser där är dom som kan dansa lite mer! Mycke roligare!
    Ha en fortsatt trevlig Söndag!
    /Caroline

    SvaraRadera
  3. Självklart orkade jag läsa hela. Du skriver så bra. "Tryggheten att förlåta sig själv, stå för den man är och våga vara jag" Tack för dom orden, behövde det just nu av en viss anledning. Stor kram till dig/ Leena

    SvaraRadera