Välkommen till mig!

lördag 11 december 2010

Besök i Malå

Är på besök i Malå. Tillbaka på brottsplatsen så att säga ;) Om man söker Malå på Wikipedia står det: "Malå is a locality and the seat of Malå Municipality in Västerbotten County, Sweden with 2,089 inhabitants in 2005". Så ni ser att Malå är ett litet samhälle i Västerbottens inland. Här är jag uppvuxen. Fast då bodde det mer människor i Malå. Tror jag i alla fall, kanske var jag bara så liten så jag uppfattade det så :) Kvar här bor min mamma, några kusiner, moster och andra släktingar. Vi besöker Malå några gånger varje år. Nästan varje påsk är vi här. Det är lite "knöligare" att få med oss barnen nu när de är tonåringar och de lever sina egna liv. Typ ibland i alla fall ;) Malå var ett bra ställe att växa upp i. Det är dock tråkuigt att se att det är så pass avbefolkat numera. Tyvärr är nog läget så för många mindre orter....

Ska tillbringa helgen här. Skjutsade sonen till länsläger i Arvidsjaur igår och passade då på att köra de 8 milen hit till Malå. Det känns konstigt att vara här helt själv utan någon mer från min familj. Ovanlig känsla att vara "själv". Har det i alla fall lugnt och bra här. Lyfter inte ett finger :) Ovanligt för att vara mig. Jag blir serverad mat och fika och efterrätt. Mamma bädda tom min säng i går. Känns som om jag är 14 år i stället för 42 :)

Idag har vi hälsat på släktens senaste tillskott. Min kusin har fått en underbart söt liten dotter! Tänk att barnen blir så söta i vår släkt :)

Nu måste jag tyvärr rusa, middagen är klar och serverad! Inte illa!

Bilder över Malå ser ni nedan...

Kram
/ Å



Välkommen till mina hemtrakter.
Slalombacken Tjamstan i Malå. Välbesökt ställe vid påsktider. Här arrangeras skoter-VM.

Vy över Malå.
Nila-gubben som står högst upp i Tjamsta-backen. Under honom finns ett ättestup där man förut lät åldringar falla ner. Hemskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar