Välkommen till mig!

lördag 30 oktober 2010

Jag ser det snöar, jag ser det snöar....

Har precis kommit in från en snöig promenad i Jokkmokk med Elias, Maria, Gustav och Felix. Snön knastrade under skorna och snöflingorna blåste i ansiktet. Promenaden hade ett syfte - att köpa Jokkmokkskorv. Har ni inte smakat den så gör det! Jag är verkligen ingen korvälskare, snarare tvärtom, men just Jokkmokkskorven är god. Dyr är den, 82 kr/kg. Köpte en ring för 167 kr. Men två gånger per år kan jag väl få köpa den. 
Att promenera i Jokkmokk är trevligt. Minnen väcks till liv från den tid jag bodde här (1985-1990). Besökte min gamla arbetsplats Konsum. Elias hade ingen aning om att jag jobbat där, men han tyckte att jag borde få rabatt i alla fall ;) Sen promenerade jag förbi min gamla lägenhet där jag bodde på nedervåningen och en annan Åsa bodde på övervåningen. Det var då jag fick heta Lilla Lumm ibland (se min bloggadress). "Lilla Lumm" stod för Lilla Lundmark och Åsa på övervåningen kallades av någon outgrundlig anledning "Elaka Åsa", fast hon var allt annat än elak. Det var i alla fall en trevlig tid när jag bodde i Jokkmokk. Jag hann med att jobba på morbrors affär, hotell, dagis, Konsum och plugga. Jag bodde i Jokkmokk från 17-22 års ålder. Det var i Jokkmokk jag började samla vuxenpoäng med lägenhet, jobb, lön och allt annat man måste lära sig. Men inte samlade jag bara vuxenpoäng, jag gjorde nog en del ungdomliga dumheter också. Sånt man kan förfasas eller fnissa åt nu :) Men jag gissar att även ni har såna "dumheter" i ert bagage...

Nu lagar svägerskan en god middag. Trevligt att se på när hon jobbar;) Vi väntar snart hem Anders och Gabriel som varit på länslagsträning i Gällivare hela dagen. Gissar att jag får hem en trött son. Tur att det är lov sen. 

I morgon blir det hemfärd mot Luleå för att på kvällen bege sig mot Stockholm. Vilken globetrotter jag är ;) 

Ha en skön lördagkväll! 
(Maja, ta det lugnt på festligheterna i kväll. Puss och Love) 







1 kommentar: